Introducció al cultiu de bolets

APRÈN LES BASES PER CULTIVAR BOLETS DE SOCA A PETITA ESCALA
Els fongs són un dels cinc regnes d’éssers vius i compten amb més de 100.000 espècies conegudes, però és estès el desconeixement del paper que juguen a la natura i els diferents profits que els humans en podem treure. A la natura, els fongs són un dels grans descomponedors de matèria orgànica i gràcies a aquesta feina les plantes poden disposar de bona part dels nutrients que requereixen.
Els bolets contenen interessants fonts de proteïna, fibra i vitamines, cosa que els converteix en una alternativa a la proteïna d’origen animal de primer ordre. Alguns d’ells tenen capacitats descontaminadores (micoremediació) i s’estan començant a utilitzar amb resultats encoratjadors.
Aquest curs vol ser una porta d’entrada al fascinant món dels bolets posant èmfasi en l’art del cultiu dels bolets sapròfits (popularment “bolets de soca”) sobre troncs. El curs s’adreça a persones amb ganes de conèixer les bases teòriques i pràctiques per iniciar un cultiu a escala domèstica des de la perspectiva de la gestió agroforestal.

Primera sessió 02/02/2019
ELS BOLETS, QUÈ SÓN I COM CULTIVAR-LOS
• Introducció al regne dels fongs: fongs micorrízics, fongs sapròfits i fongs paràsits.
• Propietats beneficioses a nivell nutricional i terapèutic.
• Usos i aplicacions dels bolets sapròfits.
• El cultiu de bolets sapròfits. El miceli o la mare dels ous. Espècies d’interès per a ser cultivades.
• Plagues i malalties principals.
• Tècniques de cultiu sobre troncs o soques. El cultiu de la gírgola i el xiitake.
• Maneig d’un cultiu de bolets de soca a escala domèstica. Selecció d’arbres, tala, inoculació, incubació, collita i conservació dels bolets.

Sessió pràctica: 09/02/2019
• Gestió forestal a petita escala per aprofitament agroforestal dins la pròpia finca. El cas del cultiu de bolets sapròfits.
• Selecció i tala de d’arbres adequats pel cultiu de la gírgola i el xíitake. Quan i com es realitzen aquestes feines.
• Transport i tasques d’inoculació dels troncs.
• Incubació i xoc tèrmic per a la fructificació dels troncs.
• Collita i post-collita dels bolets.
• Criteris per aconseguir bons espais d’inoculació, incubació i fructificació.
Activitat pràctica: durant tot el dia es realitzaran les feines que implica posar en marxa un cultiu de bolets de soca.

Professor: Francesc Asperó, pagès agroecològic i emprenedor de Fungi Girona

1a sessió a Can Poc Oli, (finca de l’Escola Agrària de Manresa)
C-1411b carretera vella d’Abrera a Manresa, km. 23,6. Al costat de la gossera de Manresa.
2a sessió a Can Reixach de Pagès (Sant Martí de Llémena).
Horari: De 10 a 14 i de 15,30 a 18,30 h.
Més informació: formacio@associaciolera.org / Tel. 938787035
Preu: 110 euros

Consulteu preus, descomptes i condicions en el pdf: bolets_programa

Si vols inscriure’t, si us plau, omple el següent formulari:

Fulletó de L'Era L'Apuntador Butlletí digital de L'Era Premsa Web de L'Era Altres webs Per un amic o amiga Xarxes socials