Introducció al cultiu de bolets

ATENCIÓ, AQUEST CURS JA TÉ LES PLACES PLENES. SI ESTÀS INTERESSAT/DA EN ENTRAR EN LLISTA D’ESPERA, SI US PLAU, ESCRIU UN CORREU ELECTRÒNIC A formacio@associaciolera.org

APRÈN LES BASES PER CULTIVAR BOLETS SAPRÒFITS I MICORRÍZICS A PETITA ESCALA
Els fongs són un dels cinc regnes d’éssers vius i compten amb més de 100.000 espècies conegudes, però és estès el desconeixement del paper que juguen a la natura i els diferents profits que els humans en podem treure. A la natura, els fongs són un dels grans descomponedors de matèria orgànica i gràcies a aquesta feina les plantes poden disposar de bona part dels nutrients que requereixen.
D’altra banda, els bolets contenen interessants fonts de proteïna, fibra i vitamines, cosa que els converteix en una alternativa a la proteïna d’origen animal de primer ordre. Alguns d’ells tenen capacitats descontaminadores (micoremediació) i s’estan començant a utilitzar amb resultats encoratjadors.
Aquest curs vol ser una porta d’entrada al fascinant món dels bolets. D’una part posant èmfasi en l’art del cultiu dels bolets sapròfits (popularment  “bolets de soca”) sobre troncs i per l’altra al cultiu de tòfones, les quals creixen associades a les arrels de diferents arbres o arbusts com alzines, roures, avellaners o estepes. El curs s’adreça a persones amb ganes de conèixer les bases teòriques i pràctiques per iniciar un cultiu a escala domèstica o professional des de la perspectiva de la gestió agroforestal.

Primera sessió 17/11/2019
ELS BOLETS, QUÈ SÓN I COM CULTIVAR-LOS
Introducció al regne dels fongs: fongs micorrízics, fongs sapròfits i fongs paràsits.
Propietats beneficioses a nivell nutricional i terapèutic.
Usos i aplicacions dels bolets sapròfits.
El cultiu de bolets sapròfits. El miceli o la mare dels ous. Espècies d’interès pel seu cultiu.
Tècniques de cultiu sobre diferents substrats. El cultiu de la gírgola i el xiitake.
Plagues i malalties principals.
Gestió forestal i l’aprofitament del cultiu de bolets dins la pròpia finca. I si cultivem bolets de soca?
Tasques necessàries pel cultiu de bolets sobre troncs o soques d’arbres caducifolis. Maneig del cultiu. Espais de treball.
Al llarg del dia es realitzaran pràctiques de cultiu de bolets sobre diferents substrats.
Activitat pràctica: durant tot el dia es realitzaran les feines que impliquen el fet de posar en marxa un cultiu de bolets de soca.

Segona sessió: 23/11/2019
EL CULTIU DE LA TÒFONA: TUBERICULTURA
Breu contextualització: història i mercat.
Requeriments ecològics: sòl, clima, i altres condicionats.
La planta hoste.
El cicle productiu de la tòfona.
La preparació del terreny.
El tancat.
La plantació.
El manteniment i la gestió de la plantació.
La recol•lecció de la tòfona.
La conservació i la venda.

Es farà visita a una finca de la Segarra en el moment de la plantació i a una les Garrigues en el moment de la collita, sempre que les condicions climatològiques de la temporada ho permetin.

Professorat:
Francesc Asperó, pagès fungicultor, emprenedor de Fungi Girona
Tània Giró Bartra, Enginyera de forest, assessora en tubericultura i gestió forestal.

Horaris:
1r dia: de 10 a 14 i de 15,30 a 18,30 h
2n dia: de 10 a 14 i de 16 a 18 h

1a sessió Can Poc Oli, (Escola Agrària de Manresa) Ctra. Vella d’Abrera a Manresa, Km. 23,6
2a sessió : visita a finques tofonaires de la Segarra i Les Garrigues

Més informació: formacio@associaciolera.org / Tel. 93 878 70 35 / 672 337 305

Consulteu preus, descomptes i condicions en el document pdf: bolets