L’associació

Què fem Qui som Col·labora Associa't Estatuts

L’Era, Espai de Recursos Agroecològics, és una associació que té com a principals objectius el foment de la producció agrària ecològica i l’agroecologia.

Vam iniciar el nostre camí l’any 1999 sota l’impuls de l’equip de mestres i persones de l’entorn de l’Escola Agrària de Manresa, especialitzada en producció agrària ecològica. Ara com ara l’associació hi manté una col·laboració constant que retroalimenta a les dues entitats.

Ens organitzem a partir de les decisions de l’Assemblea General de Socis i Sòcies i de les reunions mensuals de les persones més actives dins l’entitat. A més, un grup de professionals s’ocupen de tirar endavant els projectes i les activitats decidides.

Volem una agricultura i una ramaderia ecològiques, respectuoses amb els ecosistemes i amb els cicles biològics, capaces de regenerar la terra i que recuperin el patrimoni de les varietats locals.
Creiem en un sector agrari amb més reconeixement per part de la societat, pilar de la sobirania alimentària del nostre territori i que pugui establir relacions comercials justes per a totes les parts.
Donem suport a la pagesia que treballa segons un concepte holístic, integrador del medi i dels drets de les persones, per avançar cap a una agricultura realment agroecològica.
Apostem per un sistema agroalimentari que contribueixi a mitigar el canvi climàtic i deixi de ser una de les principals fonts d’emissió de gasos d’efecte hivernacle
Ens volem reconèixer com un organisme més entre la resta d’aquest planeta que encara malhabitem, i on equilibrem el nostre paper en la complexitat dels sistemes ecològics
Empenyem cap a una societat en la qual tothom sigui conscient de cada pessic que es posa a la boca i en la qual tothom tingui un pessic per posar-se a la boca.

Què fem

Oferim recursos i fem costat a les persones i entitats relacionades amb la producció agrària ecològica i l’agroecologia a través de diferents projectes de llarg recorregut o bé de projectes puntuals sorgits d’iniciativa pròpia o bé per encàrrec extern.

Treballem en la divulgació de pràctiques i tècniques de producció ecològica, agroecologia, agricultura del carboni, agricultura regenerativa, permacultura, agricultura i ramaderies biodinàmiques i autosuficiència en general, a partir de la publicació i distribució de materials, propostes de formació, xerrades, assajos, demostracions i intercanvi d’experiències.

Busquem, multipliquem, conservem i difonem les varietats locals que són pròpies del nostre territori perquè tornin a estar en els camps, a les cuines i als nostres plats.

Consulta la nostra memòria d’activitats aquí >>

Qui som

Som gent oberta al camp: pageses i pagesos de tota la vida, petits hortolans i hortolanes, persones de l’àmbit tècnic, neorurals, estudiants i en general interessades en la pagesia.

Més de 350 persones ja són sòcies de L’Era. Algunes d’elles col·laboren activament amb l’entitat a través de les activitats i els projectes que tirem endavant. Les més implicades conformen la junta directiva que, juntament amb les persones treballadores, porten el dia a dia de l’entitat. A més, altres voluntaris i voluntàries ajuden igualment a l’associació de manera puntual o continuada.

Durant la nostra trajectòria hem construït ponts amb altres associacions germanes amb qui treballem compartint objectius. Entre aquests vincles, comptem especialment amb l’Escola Agrària de Manresa i l’Institut de Jardineria i Agricultura Les Garberes, de Castellar del Vallès, amb qui organitzem cursos i jornades tècniques.

El Joan és el responsable de formació de L’Era i del projecte Comunalitats. Viu en una comunitat intencional prop de Cardona, des d’on complementa la feina de L’Era amb l’activitat pagesa.
La Berta és ambientòloga i tècnica en producció agroecològica. Des del 2023 ocupa la secretaria de l’entitat. Actualment fa de professora a l’Escola Agrària de Manresa i també assumeix algunes classes a formacions de l’associació.
El Jaume és soci fundador de l’associació i des dels seus inicis i fins el 2023 va ocupar el càrrec de secretari de l’entitat. És professor de l’Escola Agrària de Manresa i practica des de fa molts anys el maneig holístic a la seva finca d’Artés, on té un petit ramat d’ovelles.
La Teresa és la nostra cara visible a les fires. La trobareu al darrera de la nostra parada, explicant els valors i la missió de l’entitat. També assumeix tasques del banc de llavors Esporus i fa classes en el marc de la nostra oferta formativa.
La Carolina és la presidenta de l’associació. Després d’ocupar responsabilitats directives en una important empresa comercial, va decidir fer un gir a la seva vida i vincular-se a la finca agrària familiar. Va formar-se a l’Escola Agrària de Manresa i posteriorment va assumir la presidència a L’Era
L’Engràcia ocupa actualment el càrrec de tresoreria a la junta de l’entitat. Activista en el moviment del consum agroecològic i sòcia de la nostra entitat des dels seus inicis.
L’Alba porta l’edició de la revista Agrocultura, contactant amb els articulistes i coordinant el consell de redacció. També assumeix les tasques de comunicació de L’Era, com l’edició de material, la pàgina web o la relació amb els mitjans.
Per qualsevol tema d’administració podeu consultar la Rosa. És qui elabora i gestiona la facturació i també aspectes relacionats amb altes i baixes de socis o subscriptors de la revista.
El Manel Martínez, de ca l’Agustí, és el soci que s’ocupa d’organitzar mensualment la Tertúlia a L’Era. Porta un hort i arbres fruiters a Castellgalí i és un expert en elaboració de compost.
La Xènia és la responsable del banc de varietats locals Esporus, imparteix tasts i tallers de conservació de llavors. Coordina projectes relacionats amb amb la biodiversitat agrària i participa de la Xarxa Catalana de Graners.
El Charli és soci de L’Era des de la seva fundació i n’ha estat president durant molts anys. Actualment participa del consell de redacció de la revista Agrocultura des de la seva expertesa com a enginyer agrònom.
La Neus és enginyera agrícola i experta en diagnosi del sòl a través de les plantes bioindicadores. Imparteix classes d’horticultura i temes relacionats amb la fertilitat del sòl. Coordina jornades tècniques, cursos i projectes relacionats en l’àmbit de la gestió del sòl.

Col·labora

Sempre hi ha molta feina a les parcel·les on multipliquem les llavors de varietats locals i sovint va bé un cop de mà. Ens trobaràs a la finca Can Poc Oli de l'Escola Agrària de Manresa. Si vols venir a ajudar-nos, si us plau, contacta abans amb nosaltres a xenia@associaciolera.org i ens posarem d'acord amb el dia i hora.

La parada de L'Era va amunt i abaix darrere de les fires de caire agroecològic que s'organitzen a Catalunya. Sempre va bé que ens donin un cop de mà algunes estones. Si t'agrada la idea, contacta amb nosaltres a info@associaciolera.org i t'informarem de les pròximes fires, per si et va bé d'acompanyar-nos una estona.

Algunes espècies necessiten molt d’espai per multiplicar-ne les diferents varietats, ja que és fàcil que es creuïn entre elles. Per aquest motiu, i perquè creiem que és interessant treballar en xarxa, sempre cerquem persones que vulguin multiplicar algunes varietats a la seva finca, amb el nostre seguiment i ajut.

Contacta amb nosaltres al correu electrònic xenia@associaciolera.org i concertarem una trobada per parlar-ne.

Si ets lingüista o tens experiència en l'edició i correcció de textos, pots ajudar-nos en l'edició de la revista Agrocultura i sumar-te a l'equip de correcció que fa aquesta feina desinteressadament. També necessitem imatges per il·lustrar els articles, reportatges... Així que si t'agrada la fotografia, aquí tens unes pàgines que podrien publicar els teus treballs. Contacta amb nosaltres a través del correu electrònic info@agrocultura.org i explica'ns què saps fer.

Quan arriba l'estiu, i fins el mes d'octubre, organitzem jornades de voluntariat per extreure les llavors de les varietats locals que cultivem a Esporus. Són tardes entre setmana en què collim, seleccionem i traiem la grana emprant diferents sistemes.

Si t'agrada la idea de compartir una estona amb persones que els interessa la biodiversitat agrària, vine i ajuda'ns. Inscriu-te a través del formulari de la secció d'Esporus

Cada tres mesos organitzem l'enviament de la revista Agrocultura: ensobrem la publicació, encaixem els sobres i fem el recompte perquè Correos pugui recollir-los fàcilment.

Si tens matins lliures, pots venir a ajudar-nos. Són un parell d'hores de feina. Ens anirà molt bé!

Envia un correu electrònic a info@agrocultura.org amb el teu nom i el teu telèfon i indicant a l'assumpte 'Vull venir a ensobrar'. Contactarem amb tu per avisar-te del dia. L'enviament del missatge no et compromet a res, només ens facilita poder-te avisar.

Associa't

Associar-se a L’Era és una forma de participació que ajuda l’entitat econòmicament i suposa un gran suport social a l’hora de mantenir l’activitat. El cost actual és de 55 euros/any.

Participa en les Assemblees Generals
Rep la revista Agrocultura trimestralment
Gaudeix de descomptes en cursos i altres materials
Rep el butlletí digital mensualment
Accedeix i demana en préstec qualsevol llibre del fons bibliogràfic de l’Escola Agrària de Manresa
Associa't

Estatuts

Els estatuts de l’associació L’Era actualment vigents els vam aprovar en Assemblea General de socis i sòcies el setembre del 2022.

L’Era està inscrita al Registre d’Entitats de Medi Ambient i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya.