Esfera

AgroEcoPyr Horta sobre sòl viu Xarxa pagesa

El foment de la productivitat en els darrers decennis, iniciada en un moment de necessitat alimentària i de capacitat tècnica, ha derivat cap a un deteriorament dels hàbitats agrícoles i a un empobriment del sòl, que condueix cap a la desertització del territori.

Els sòls d’Europa han perdut en les últimes dècades la meitat de la seva matèria orgànica (MO). Ara sabem que llaurar la terra mineralitza 1 tona de MO/hectàrea, i els fertilitzants químics i el reg acceleren aquest alliberament. En el procés, també s’allibera carboni cap a l’atmosfera, repercutint en la suma de gasos d’efecte hivernacle.

En paral·lel, l’actual model agrícola majoritari no és engrescador per a les persones que es volen incorporar al primer sector que, d’altra banda, cada vegada està més envellit.  Per tant, tenim el repte de fomentar el relleu i alhora aconseguir una activitat agrària que ajudi a frenar el canvi climàtic enlloc d’accelerar-lo.

L’agricultura regenerativa, l’agricultura del carboni, del sòl viu o les solucions basades en la natura ens poden aportar propostes útils que poden ser aplicades en models agroecològics i en producció ecològica certificada.

Des d’Esfera impulsem projectes d’intercanvis d’experiències, de demostració i recerca  per difondre models agronòmics que incrementin l’eficiència productiva, augmentin la resiliència de l’agrosistema,  ajudin a reduir la dependència d’insums i contribueixin a la millora dels ecosistemes.

Per estar al corrent de les activitats, dels resultats dels assajos, de documents tècnics interessants, articles científics, entrevistes, vídeos de visites, etc., dona’t d’alta al butlletí mensual, clicant aquí >>

També pots seguir-nos a les xarxes amb el perfil @associaciolera i les etiquetes #carbonfarming #somdelera #solviu

Si vols, descarrega’t el PDF per conèixer millor què i com ho fem: Portfoli Esfera

AgroEcoPyr

Els avenços es multipliquen quan les persones que impulsen tècniques innovadores comparteixen els seus progressos i els difonen.

El projecte Agroecopyr posa en contacte la pagesia capdavantera en agricultura del carboni de la Catalunya Nord i la Catalunya Sud i organitza visites i formacions per comprendre, validar i difondre les seves aportacions.

Si vols rebre informació de les activitats, dona’t d’alta al butlletí mensual ‘L’agricultura del sòl viu’ clicant aquí >>

Mira què fem

Horta sobre sòl viu

L’horta sobre sòl viu o HSV vol regenerar els sòls degradats per l’horticultura intensiva mitjançant una disminució del treball del sòl.

Consisteix en aportar elevades quantitats de restes vegetals lignificades per fer augmentar, en un període de temps breu, entre un i tres anys, el contingut de matèria orgànica del sòl.

Actualment participem en el projecte ‘Demostració de la pràctica de l’horta sobre sòl viu a la Catalunya interior’, que condueix i encapçala el Centre Tecnològic Beta.

S’inspira en la pràctica innovadora d’un moviment francès que aplega uns 400 pagesos i pageses, anomenat Maraîchage Sol Vivant (MSV)

Coneix més

Xarxa pagesa

Impulsem una xarxa pagesa per ajudar a difondre noves maneres de fer i d’entendre la producció d’aliments. I és que tenim la seguretat que el sector primari necessita un canvi d’estratègies agronòmiques que afavoreixin la recuperació del sòl, la seva autofertilitat i la seva conservació, alhora que es refermi la viabilitat econòmica.

La nostra associació vol impulsar la formació i l’intercanvi de coneixements i d’experiències relacionades amb el que ens agrada dir-ne l’agricultura bio-lògica del carboni. El mot ‘bio-lògica’ integra la biologia més lògica que existeix: el model de la natura.

Participa-hi!