Agroecopyr

El projecte Agroecopyr posa en contacte la pagesia capdavantera en agricultura del carboni de la Catalunya Nord i la Catalunya Sud i organitza visites i formacions per comprendre, validar i difondre les seves aportacions.

Agroecopyr està finançat per la Comunitat de Treball dels Pirineus en la seva convocatòria de microprojectes de cooperació transfronterera.

Què és l’agricultura del carboni?

Ens referim a aquelles pràctiques agronòmiques que aconsegueixen capturar carboni en el sòl o en forma de biomassa en els arbres. Els sistemes alimentaris que sustenten la població del món occidental són els responsables d’un terç de les emissions dels gasos d’efecte hivernacle. L’agricultura i la ramaderia també hi tenen un paper important però els estudis relacionats en aquest aspecte han conclòs que no té per què ser així. És possible retornar el carboni que les activitats agronòmiques alliberen al medi i acumular-lo al sòl o bé en els boscos.

De quines pràctiques estem parlant?

Estem parlant de reduir la llaurada i el treball del sòl en l’agricultura. Sempre s’ha llaurat per mineralitzar la matèria orgànica del sòl i posar minerals i altres substàncies a disposició de les plantes i així augmentar la producció.
En el procés, el sòl s’oxida, es destrueix el complex argilo-húmic, s’allibera part de l’aigua retinguda per aquest i per la microbiologia, que disminueix, i part del carboni retingut s’allibera de nou a l’atmosfera en forma de diòxid de carboni. El retorn del carboni en forma de fems no és suficient ni prou efectiu.

I què proposem?

Proposem indagar en sistemes que ens permetin sembrar sense llaurar, seguint les passes de l’agricultura de conservació però amb la dificultat afegida que no volem utilitzar herbicides. Volem continuar fent producció ecològica però necessitem anar més enllà de la certificació normativa.

Tenim ganes d’aprendre i compartir els coneixements del la pagesia que ha posat les seves terres a disposició d’assajos o bé que han estat assajant pel seu compte maneres de treballar diferents.
Imaginem i construïm sistemes agroforestals i ramaders més complexos, on les parcel·les no estan delimitades ni segmentades, sinó que producció llenyosa, extensius, ramaderia i horta poden crear sinergies.

Com ho farem?

• Aliant-nos amb la contrapart francesa, l’associació Arbre et Paysage 66, una de les pioneres i més avançades en aquesta qüestió a França.
  • Oferint formació amb experts francesos tant a Catalunya com al Rosselló, amb traducció per fer-ho accessible.
  • Organitzant visites a banda i banda dels Pirineus per conèixer de primera mà experiències pioneres que estan regenerant els sòls agrícoles a la Catalunya Nord i a la Catalunya Sud.
  • Finques de cultius extensius, fructícoles, d’horta i agro-ramaderes. Totes elles amb els objectius de fer viable l’activitat econòmica i retornar prou carboni al sòl per restaurar-lo.
  • Produint un vídeo de síntesi dels moments rellevants de les activitats realitzades per fer més difusió

I tu, com pots participar?

• Vine a les activitats, totes elles gratuïtes
  • Connecta’t amb tothom qui participi, comparteix experiències, coneixements, dubtes… I troba el suport que necessites per fer el camí de la transició cap a l’agricultura del carboni en bona companyia.

La propera activitat prevista és el viatge a la Catalunya Nord, en col·laboració amb l’Escola Agrària de Manresa.

Mira el programa i si t’interessa, inscriu-te a https://bit.ly/fran23

Consulta les activitats realitzades en el projecte Agroecopyr en aquest pdf (en català)

Vols que t’avisem de més activitats relacionades amb aquest tema?
Dona’t d’alta al butlletí “L’agricultura del sòl viu”:

Ets professional del sector primari?

Utilitzes alguna de les següents pràctiques?

En quin subsector treballes?

Aquest projecte es fa en col·laboració amb l’associació Arbre et Paysage 66

Amb el finançament de la Comunidad de Trabajo de los Pirineos