El SeaCure permet continuar amb els assajos d'horta sobre sòl viu

Horta sobre sòl viu

El projecte SeaCure permetrà continuar amb els assajos d’horta sobre sòl viu a la Catalunya interior que ja s’havien dut a terme des de l’any 2021 en tres finques hortícoles: el Circell, el Jardí de Collbarra i can Poc Oli. Ara, se n’hi afegirà una de nova: les Arnaules. Al llarg dels propers quatre anys, fins el 2028, es seguiran aplicant i analitzant tècniques de recuperació de sòls degradats.

Què hi té a veure això amb el mar?

SeaCure és el nom creat per al  projecte ‘Solucions innovadores per a prevenir, reduir i remeiar la contaminació per nutrients al sistema terra-riu-mar a la conca Mediterrània’. A través del SeaCure es treballaran pràctiques sostenibles de gestió de la terra (especialment agrícoles), un millor tractament de les aigües residuals i estratègies viables de restauració de la naturalesa. El projecte s’enfoca en l’ampliació i reproducció a escala regional d’estratègies de gestió de nutrients d’èxit dedicades a:

reduir la contaminació del sòl i millorar la seva recuperació;

reduir l’ús de fertilitzants i les pèrdues de nutrients;

prevenir, minimitzar i remeiar la contaminació per nutrients en els ecosistemes marins i d’aigua dolça.

L’àmbit del projecte és de sis unitats territorials: Mar Menor i Catalunya Central a Espanya, delta del Po i riu Esino a Itàlia, i delta del riu Axios i plana de Tessàlia a Grècia.

Com ho farem?

Malgrat que el projecte té uns objectius i un abast molt ambiciosos, la participació de l’associació L’Era es concreta en l’assaig d’una pràctica innovadora: aplicació de grans quantitats de material vegetal lignificat per incrementar la matèria orgànica del sòl, i així millorar la prevenció i la reducció de la pèrdua de nutrients al sòl.

A nivell pràctic és gairebé el mateix que s’ha estat fent amb l’assaig anterior Demostració de la pràctica de l’horta sobre sòl viu a la Catalunya interior‘ (2021-2024), encapçalat pel Centre Tecnològic Beta UVic-UCC i en el qual l’associació L’Era també va participar:

• La primera tardor s’aplicaran de 100-150 tones/hectàrea de brancam verd estellat (BRF per les sigles en francès) en dos camps, un dels quals més degradat que l’altre.
  • S’hi afegirà també gallinassa per a assolir les 170 unitats de nitrogen per hectàrea (kg N/ha) i compensar la possible fam de nitrogen que es pugui generar amb l’aportació del BRF.
  • Es realitzaran les aportacions de manera mecànica per tal d’incorporar-ho a la capa superficial del sòl, fins als 10-15 centímetres.
  • A la primavera es farà la sembra o plantació, i després de la collita es mesuraran els paràmetres: SOM (matèria orgànica), nitrogen, fòsfor lixiviat, clorofil·la, biomassa, etc…
  • Per cada camp estudiat hi haurà una parcel·la testimoni on s’hi faran els tractaments habituals, amb la fertilització habitual i sense aportacions de BRF.

Amb tota aquesta feina feta des del 2021 i la que es farà fins al 2028, ja es disposarà de prou dades per a extraure conclusions significatives dels molts i diversos beneficis de la matèria orgànica al sòl.

El SeaCure és un projecte finançat en el marc d’Horizon Europe de la convocatòria Soil Missions i està coordinat pel Centre Tecnològic Beta-UVic-UCC.