Logo_ESPORUS

cataleg.fwbotiga-esporus-2

Ja tenim aquí les jornades de voluntariat

Esporus és el banc de varietats locals de l’associació L’Era. Cada any, voluntaris i voluntàries ens ajuden a seleccionar els fruits més característics de cada varietat, a treure’n la llavor i deixar-la a punt per assecar-la o conservar-la directament.

Aquest estiu comencem la tarda del dia 1 de juliol. A la finca Can Poc Oli de l’Escola Agrària de Manresa. T’interessa? Inscriu-te a https://associaciolera.org/projectes/esporus/participa-a-esporus/

Aquest any hem programat 7 sessions de voluntariat de neteja de llavors i dues activitats. Al calendari veureu marcat en verd fosc les sessions de neteja, que són els dijous a la tarda de 17 a 19h a l’estiu i de 16 a 18h a la tardor.

Les visites a camp i la Tumakada

La primera de les dues activitats és el 23 de juliol: una visita a camp per a veure l’assaig de les 56 varietats de tomàquet que hi ha al Catàleg de Varietats Locals de Catalunya, una oportunitat única de veure (i tastar!) 56 varietats locals de tomàquet. Aquesta activitat està emmarcada en la Festa del tomàquet del Bages i cal inscripció prèvia per a poder-hi assistir (tema COVID ja sabeu com va tot això!).

L’altre activitat és la Tumakada, un clàssic dels estius d’Esporus. Serà dijous 26 d’agost i la farem de 8.30 a 13.30h. Com cada any collirem, traurem llavor i ens endurem salsa de tomàquet a casa. Reserveu-vos els dies i comenceu a guardar pots!

Les jornades les farem en espais oberts i ventilats, però de moment cal que continueu portant la mascareta sempre que no estigueu a més d’1,5m. de distància i en entrar a les instal·lacions.

Cal que porteu roba de treball, fresca i que es pugui embrutar. Si us plau, gestioneu les inscripcions a través d’aquest formulari ; així podrem avisar si hi ha algun canvi a darrera hora.

Per qualsevol dubte: xenia@associaciolera.org

QUI SOM?

A Esporus realitzem tasques de revaloritzacio, divulgació i recerca de nous usos de varietats locals.

La nostra vocació és la de vetllar per aquells aspectes relacionats amb la biodiversitat cultivada que a casa nostra actualment estan més mancats, com és la conservació de varietats de conreus herbacis i les tasques de revalorització, divulgació, recerca de nous usos i garantir l’accés a aquest patrimoni, ja que la conservació en els bancs de germoplasma no garanteix l’accessibilitat al Patrimoni genètic agrícola per part dels agricultors.

La producció de llavors es realitza en col·laboració amb l’Escola Agrària de Manresa del Departament d’Agricultura, Ramaderia i Pesca de la Generalitat de Catalunya.

Esporus és un projecte de l’associació L’Era, Espai de Recursos Agroecològics.

QUÈ FEM?

Prospecció etnobotànica:

Cerquem i recollim de mans dels pagesos cultius de varietats locals o tradicionals amb la informació que hi va lligada.

Multiplicació de les llavors amb l’objectiu que aquestes varietats es vagin introduint en els nostres horts i plats.

Conservació de totes aquelles varietats cedides pels pagesos, sembrant-les, recollint-les i envasant-les. Caracterització agronòmica i organolèptica per valorar la viabilitat de les varietats locals a nivell comercial i conèixer l’acceptació per part dels consumidors.

Difusió

– Jornades de portes obertes (una cada estació de l’any).
– Tallers pràctics. Xerrades amb pagesos savis.
– Subministrament de llavor i planter.
– Tasts de varietats locals.
– Exposició dels resultats de la caracterització.
– Campanya col·labora amb la biodiversitat cultivada.

Estem oberts a acollir i donar suport a treballs i estudis relacionats amb la nostra activitat (pràctiques d’empresa, estudiants i altres)

ON POTS TROBAR LES LLAVORS D’ESPORUS?

A la nostra botiga virtual

Associació L’Era. Avinguda Universitat, 4-6,  Manresa. Tel. 938787035

Llavors i cereals Font. Carretera de Prats de Lluçanès, 2, Vic.  Tel. 938 85 42 67

Agrovicenç. C/ Gran via nº7, Berga. Tel. 938 21 13 27

Punt d’intercanvi de l’Ecoxarxa del Bages. Ateneu de la Sèquia, C/Sant Miquel, 11, Manresa. Obert dimarts de 18 a 21 h. Només moneda social. https://abonahora.wordpress.com/

Botiga Món St. Benet. Camí de Sant Benet de Bages, s/n, Sant Fruitós de Bages. Tel. 938 75 94 01. Botiga tancada temporalment.

L’Hivernacle d’Horta. Carrer Marcel·lí, s/n, Barcelona. Tel.933 589 900

Riuverd. Carrer de Sant Cristòfol, 2, Solsona. Tel. 620 58 81 59