El món dels olis essencials

Aprenem a usar-los per al dia a dia, coneixent les seves propietats de la mà de la Núria Ferrando i Roig, fitoterapeuta i formadora en cosmètica natural.

Serà els propers dies 2 i 9 de juny a Manresa. En el curs s’explicarà les característiques dels olis essencials i també dels hidrolats, es tractarà de les mesures i les precaucions a tenir en compte, es parlarà de qualitats, de laboratoris i de com utilitzar els preparats en la vida quotidiana.

Per a més informació i inscripcions:

Els olis essencials són substàncies que generen les plantes i que es poden utilitzar de diferents maneres en el nostre dia a dia. Es poden aplicar sobre la pell, respirar-ne els vapors o ingerir-los, ja sigui per alleugerir problemes de salut, per utilitzar cosmèticament o per ajudar a gestionar les emocions a través del sistema olfactiu. Tot són recursos que augmenten l’autonomia de les persones en relació amb la seva salut física i psíquica.

No totes les plantes generen olis essencials, i n’hi ha que en generen de més d’un tipus diferent. Per exemple, del taronger podem extraure olis essencials de les flors, de les fulles, de les branques i de les llavors. Cada un d’ells serà químicament diferent i per tant tindrà propietats molt diferents.

Encara no hi ha una teoria unànime que expliqui per què les plantes sintetitzen olis essencials. D’una banda s’argumenta que és per protegir-se de malalties i patògens; d’altra banda es diu que és per atraure pol·linitzadors; altres teories parlen dels olis essencials com un recurs de les plantes per comunicar-se entre elles o com un magatzem d’energia per ser alliberada en un moment de necessitat.

En el curs que ha programat l’associació L’Era es tractarà d’aquesta qüestió i també de com es poden obtenir les essències, de la composició i propietats d’alguns olis essencials i de com utilitzar-los amb seguretat. No totes les persones en poden fer ús i és important tenir en compte algunes precaucions. L’alumnat podrà fer una crema de mans i unes bombes de bany en la primera sessió, i en la segona, un ungüent per als cops i contractures, i un esprai antimosquits. A més es relacionarà una llista de pocs olis essencials polivalents per tenir a la farmaciola i fer-ne preparats per poder utilitzar a casa.