Taller de biochar: el carbó que fertilitza el sòl

biochar cartell_biochar

ATENCIÓ NOVES DATES: DIES 25 DE GENER I 1 DE FEBRER

COM ELABORAR-SE BIOCHAR COM A EINA DE MILLORA DEL SÒL
El biochar o biocarbó és una rèplica de la tècnica que van emprar els pobles precolombins de l’Amazones, que va donar lloc a les fèrtils terres de “terra preta” (terra negra en portuguès), trobades a diferents indrets de la selva.
Se li atribueixen nombroses propietats de millora del sòl com la protecció en front de l’erosió i la millora de la seva capacitat de retenció d’aigua i nutrients, cosa que permet acollir la microbiologia i millorar d’aquesta manera els processos agrícoles i ramaders. A més a més el biochar s’albira com un gran segrestador de carboni, ja que es degrada més lentament que la resta de residus orgànics.
Però el biocarbó no està exempt de controvèrsia per els possibles efectes adversos que pugui generar, especialment si no es fabrica correctament.
Així que durant el taller es donaran les pautes per a fer-lo evitant els possibles perjudicis que pugui provocar i donant les indicacions de quan i en quins casos serà interessant d’aplicar-lo. També es compartiran experiències de camp on s’han avaluat els resultats econòmics i productius de la seva aplicació.

1a sessió: 25/1/2019
Introducció al biochar
Què és el biochar? Recursos disponibles. Transformació mitjançant piròlisi. Aspectes mediambientals
Elaboració de biochar 1
Pràctica 1: Piròlisi de materials llenyosos no homogenis (restes poda o restes forestals)

2a sessió: 1/2/2019
Aplicacions del biochar
Biochar aplicat a la ramaderia, a l’agricultura, a la jardineria, etc.
Biochar com a ingredient del compostatge
Elaboració de biochar 2.
Pràctica: Piròlisi de material homogeni (restes de cultius o subproductes agrícoles: clofolles de fruits secs, palla….).

Professors: Oriol Talavera Cabrera i Javier Fernández Caracena ( Màster agricultura ecològica), permacultors i fundadors de Carbon Vivo

Can Poc Oli, (finca de l’Escola Agrària de Manresa)
C-1411b carretera vella d’Abrera a Manresa, km. 23,6. Al costat de la gossera de Manresa.
Horari: de 15 a 19 hores.
Més informació: formacio@associaciolera.org / Tel. 938787035 / 672 337 305

Consulta descomptes i condicions en el document pdf: biochar.pdf

Si vols inscriure’t, si us plau, omple aquest formulari:

Fulletó de L'Era L'Apuntador Butlletí digital de L'Era Premsa Web de L'Era Altres webs Per un amic o amiga Xarxes socials