Elaboració artesana de làctics

lactics_2017

Com fer a casa iogurt, mató i formatge tendre i curat
El món de l’elaboració de làctics a nivell casolà o de manera artesanal permet poder fer d’una manera senzilla i pràctica iogurts, matons, formatges tendres, quallades, flams, etcètera. La Montse Soler i el Marc Vives ens donaran les pautes bàsiques per a fer-los.
Es veuran també diferents tipus de formatge segons la fermentació i es treballarà en l’elaboració pràctica d’algun d’ells. Es donarà la informació teòrica bàsica de com funciona el procés d’elaboració, fermentació i maduració de formatges per tal de donar les eines per a fer-s’ho un mateix a casa.
Una part del curs serà a Cal Flequer, on es podrà conèixer de primera mà com és la vida a la cabreria, com es gestiona la granja i el bosc i com es crien les cabres, bo i aprofitant els recursos de la pròpia finca.
Els/les alumnes aprendran fent els seus propis elaborats, tan a l’espai de pràctiques del curs com a casa seva, tastant-los i enduent-se a casa algun dels productes.

1a.sessió:  26/10/17
LA LLET. ELABORACIÓ DE IOGURT, QUALLADA I KÈFIR
Fonaments teòrics de la llet i els seus processos de quallat i fermentació
Fonaments teòrics dels tipus de fermentacions per a l’elaboració de formatges: la fermentació làctica, la fermentació enzimàtica, etc Elaboració de iogurt, quallada i quefir
Professora: Montse Soler, pagesa ecològica, ramadera de cabres i elaboradora de formatges.

2a.sessió: 02/11/17
ELS CURATS
Visita a la finca Cal Flequer: es veurà el procés de cria de cabres per a l’obtenció de la llet: gestió de les pastures i alimentació, maneig del ramat, l’obrador, etc
Elaboració de formatges curats a partir de fermentació enzimàtica: formatge de pasta premsada tipus Garrotxa.
Professor: Marc Vives, ramader i elaborador de formatges de cabra Cal Flequer de Santa Maria d’Oló.

3a sessió: 23/11/2017
ELS FRESCOS
Elaboració de formatges de fermentació làctica: formatge tipus quark.
Tipus de formatges segons l’elaboració
Elaboració de quallades, mató i formatge fresc
Anàlisi i tast dels formatges elaborats per els/les alumnes

Durada i horari: 12 hores. De 16 a 20 h.
Lloc: Escola Agrària de Manresa – Av. Universitària 4 -6 (Edifici FUB). Manresa.
La segona sessió es farà a Cal Flequer. Clica aquí per a l’enllaç del punt de trobada en línia.

Preu: 87 euros.
Persones associades a L’Era: 78,50 euros.
Persones a l’atur, menors de 25 anys i alumnes del cicle formatiu de l’Escola Agrària de Manresa i en el cas de portar un amic/ga al curs: 82,50 euros (cal portar targeta inscripció a l’INEM / DNI o document acreditatiu).
Preu amb Ecoxarxa: El 30% d’aquest import es pot pagar amb moneda social de l’Ecoxarxa del Bages (61 euros + 2,6 hores). Cal ser-ne membre (consulta com fer-se’n a: https://abonahora.files.wordpress.com/2011/09/triptic_ecoxarxa.pdf) i tenir hores disponibles per a poder fer l‘intercanvi.

Més informació: neus@associaciolera.org / Tel. 938787035 / 672337305

Condicions:
Si per alguna causa s’hagués de suspendre el curs, els diners avançats podran romandre com a reserva per a inscripcions posteriors, o ser retornats per la via que s’acordi entre l’organització i la persona inscrita.
Si és la persona inscrita la que no pot assistir a l’activitat per alguna causa, només es retornaran els diners avançats si s’avisa abans de l’inici de l’activitat, menys 8€ de despeses de gestió.
Si cal que L’Era emeti una factura de l’import de la inscripció, cal facilitar les dades que hi hagin de constar i avisar abans que s’acabi el curs.
Si realment tens molt interès en fer cursos amb nosaltres i la teva economia no t’ho permet, pots sol·licitar-nos una beca social, basada en retribució alternativa.

També pots tenir aquesta informació en format pdf: lactics_2017.pdf

Per inscriure’t omple el següent formulari. Tingues en compte que després d’omplir el formulari hauràs de fer el pagament a través d’un compte de Paypal o a través d’una targeta bancària. En paral·lel, rebràs un correu electrònic de confirmació on et donem un número de compte on ingressar l’import en el cas que no puguis o no vulguis fer el pagament a través de Paypal (en alguns navegadors, la integració del botó de Paypal no funciona i no s’obrirà).

Després d’enviar el formulari se t'obrirà un quadre de diàleg per fer el pagament a través d’un compte de Paypal o a través d’una targeta bancària. En paral·lel, rebràs un correu electrònic de confirmació on et donem un número de compte on ingressar l'import en el cas que no puguis o no vulguis fer el pagament a través de Paypal (en alguns navegadors, la integració del botó de Paypal no funciona i no s'obrirà).
Pots utilitzar aquest requadre per enviar-nos qualsevol comentari.